Som langt de fleste ved, så blev der i 2016 vedtaget en lov i Europa-Parlamentet omhandlende håndtering af data. GDPR er egentlig bare General Data Protection Regulation forkortet, så det er langt nemmere at omtale i normale situationer. Det er en lov, der jo i store træk handler om, hvordan virksomheder skal behandle deres kunders informationer. Man har netop ment, at det har været for sløset før i tiden, så man vil gerne gøre mere ud af at passe på EU-borgernes rettigheder.

Beskyttelse af personlige oplysninger

Personlige oplysninger kan nemlig betyde forskellige ting for de forskellige personer. For nogle er det ligegyldigt, hvorvidt nogen kender til ens e-mailadresse eller navn. Det kan for andre være dybt problematisk, da de i høj grad ønsker et fast privatliv. Derfor har man i EU valgt at lave en lov, der netop gør, at sådanne oplysninger ikke må blive delt på nogen måde. Hvis man ikke længere synes, at et firma skal have adgang til ens oplysninger, så kan man også sige det til hver en tid, hvorefter de skal slette dem.

En anden måde at håndtere oplysninger

Før i tiden har man jo netop håndtere disse data på en måde, som man ikke helt mente var særlig forsvarlig. Derfor var der behov for en ny lov, der kunne hjælpe med at beskytte det enkelte menneske. Denne måde at håndtere oplysningerne på er derfor gældende i de lande, der er medlem af EU, men det kan også i nogle scenarier gælde firmaer udenfor EU, hvis de har med data at gøre, der kommer fra borgere, der er en del af EU. Det er et skift, der har ændret meget i den måde, som man blandt andet søger jobs på, men det er helt klart noget, der hjælper.

Bør altid oplyses om behandling af data

Hvis en virksomhed modtager nogen form for data fra en kunde eller besøgene på en hjemmeside, så skal de selvfølgelig overholde alle disse regler om, hvordan de så skal håndtere det. Men det er ikke nok i sig selv, da det også er vigtigt, at kunden er informeret om det. Det skal nemlig altid være fuldkommen transparent, når kunderne gerne vil vide, hvordan deres data bliver håndteret. Det sikrer nemlig først og fremmest, at kunderne føler sig trygge og ved, at de bliver taget godt af, men på samme tid kan virksomheden ikke have noget at skjule, hvis de skal vise det offentligt.

Bevis på at virksomheder efterlever reglerne

Når denne nye lov er så omfattende, så er det også meget vigtigt, at loven bliver overholdt. Det nytter ikke noget, at virksomheder kun efterlever disse regler halvt, så der i ny og næ kan blive lækket oplysninger. De forskellige virksomheder står til fuldt ansvar overfor de ting, som de vælger at gøre med kundernes data. Derfor skal firmaerne også have reel dokumentation for, at de behandler oplysningerne på den bedste måde. Hvis de ikke er i stand til at bevise, at de overholder reglerne, så vil det selvfølgelig udløse en straf. Det er ikke noget, som man som virksomhed ønsker at blive ramt af.

Store konsekvenser for brud på loven

Det er ikke en lov, som man bare lige slipper udenom. Det kan nemlig have meget store konsekvenser, hvis en virksomhed bryder denne lov. Det kan for eksempel være, hvis der bliver lækket private oplysninger eller disse oplysninger på anden vis ikke bliver behandlet med forsigtighed. Da det umiddelbart er en EU-lov, så vil det som udgangspunkt kun gælde EU-lande. Men sådanne brud på loven kan have alvorlige konsekvenser, der kan koste dyrt for de forskellige firmaer. Der kan nemlig komme en bøde på 20 millioner euro eller 4 procent af virksomhedens omsætning – det kommer an på økonomien. Så hvis man gerne vil holde tingene i ro, så skal man passe på sine oplysninger.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her